Klimatyzacja – luksus czy znak czasu

Klimatyzacja będąca luksusem kilka lat temu, obecnie zaliczana jest do podstawowych elementów wyposażenia każdego nowoczesnego samochodu. Większość kierowców wie, że wiąże się to z obowiązkiem wymiany oleju, filtrów itd. Regularny serwis klimatyzacji w sprawdzonym warsztacie takim jak Autocompany.pl daje gwarancję jakości oraz pewność działania. Nie wszyscy jednak mają wiedzę z zakresu prawidłowej obsługi klimatyzacji. O tym urządzeniu przypominają sobie dopiero w momencie, gdy ma miejsce fala upałów. W okresie zimowym, jest ona pomijana, co może mieć negatywne skutki. Klimatyzacja jest pomocna nie tylko latem, ale także w innych porach roku. Może przeciwdziałać parowaniu szyb. Gwarantuje także bezpieczeństwo. Ze względu na chłód panujący w środku pojazdu, kierowca może zachować lepszą koncentrację- wszystko dzięki sprawnie funkcjonującej klimatyzacji.

Klimatyzacja pomimo tego, że jest prosta w obsłudze opiera się  na skomplikowanym układzie technicznym. Prawidłowe funkcjonowanie klimatyzacji wiąże się z utrzymaniem szczelności układu, odpowiedniego ciśnienia czynnika roboczego, umiejętnym nasyceniem kompresora klimatyzacji olejem smarującym. Czynnik chłodzący oraz olej mają za zadanie pochłaniać wilgoć. Muszą znajdować się w kontakcie ze specjalnym filtrem – on zatrzyma zanieczyszczenia mechaniczne, nie przepuszcza też pary wodnej, która może doprowadzić do korozji układu sprężarki i dalszego uszkodzenia. Nieużytkowanie klimatyzacji przez dłuższy czas może doprowadzić do wytrącenia się z płynów smarnych dodatków, przez co płyn może być nieefektywny w działaniu. Gumowe uszczelnienia będą wtedy znacznie szybciej ulegać procesowi starzenia się, co przełoży się na szybsze pojawienie się nieszczelności – przez nie czynnik chłodzący będzie się przedostawać na zewnątrz. Prawidłowo funkcjonująca klimatyzacja jest uzależniona od ilości czynnika chłodniczego – gazu R123a. Nim napełnia się układy. Jeżeli jest go za mało – klimatyzacja nie pracuje na pełnych obrotach, dlatego układ zawsze trzeba sprawdzać pod kątem szczelności. Przez dyfuzję, czynnik roboczy przechodzi przez przewody gumowe oraz uszczelki i przenika do atmosfery. W ciągu roku ulatnia się go do 10-15 %. Spadek ciśnienia przekłada się na niższe możliwości chłodzenia. Mniejsza ilość czynnika chłodzącego powoduje, że sprężarka nie jest odpowiednio nasmarowana. Grozi to niebezpieczeństwem jej uszkodzenia. Kompresor smarowany jest specjalnym olejem, który transportuje specjalny czynnik chłodniczy R134a.

Wadliwa klimatyzacja może szkodzić zdrowiu?

Zadaniem filtru pyłkowego jest oddzielenie z powietrza pyłu, kurzu, zarodników oraz innych zanieczyszczeń, które mogą trafić do instalacji. Filtruje nawet do 300m3 powietrza zewnętrznego na godzinę. Po pół roku przeważnie amortyzuje się i konieczna jest jego wymiana. Nieprofesjonalnie serwisowane urządzenia tego typu stają się nawet zagrożeniem. Parownik  na przykład jest doskonałym środowiskiem dla rozwoju bakterii, grzybów oraz innych mikroorganizmów. Znajduje się pod tablicą rozdzielczą, w wilgotnym otoczeniu. Zarazki się tam znajdujące docierają potem do systemu wentylacji i do wnętrza samochodu, powodując u pasażerów zachowania alergiczne typu kaszel, łzawienie oczu oraz kichanie. Z tego względu nie warto zwlekać z konserwacją klimatyzacji, o czym przypomni nam nieprzyjemny zapach wydobywający się z wentylacji. Z tego powodu parownik trzeba poddawać systematycznej konserwacji – dezynfekcji. Zarazki są wtedy skutecznie zneutralizowane.

Organizm ludzki przebywający w wysokich temperaturach szybciej się męczy. Czas reakcji jest wtedy znacznie wolniejszy, co ma przełożenie na większe ryzyko wypadku. Z pomocą przychodzą wtedy instalacje klimatyzacyjne chłodzące wnętrze pojazdu. Klimatyzacja daje zadowalające wyniki jedynie w momencie, gdy działa prawidłowo. Utrzymanie takiego stanu jest możliwe jedynie przy regularnym i profesjonalnym serwisowaniu.

Jak więc serwisować?

Instalacja klimatyzacyjna wbrew pozorom nie jest zautomatyzowana. Za sprawą węży oraz połączeń, uszczelniacze, kompresory klimatyzacji rocznie może ubywać nawet do 15% środka chłodzącego, który unika w parze wodnej. Jest to tzw. ubytek sezonowy. Ma on negatywny wpływ na chłodzenie i jego wydajność. Przy poważnym ubytku czynnika, powstaje nieszczelność układu, co należy dokładnie przeanalizować, by potem skutecznie ją usunąć. Serwisowanie zaawansowanych technologicznie układów wymaga specjalistycznego sprzętu, dzięki którym warsztaty mogą dokonać przeglądowi i obsłudze technicznej. Jednorazowa kontrola mija się z celem. Nie pozwolą uniknąć drogich napraw spowodowanych brakiem profesjonalnego serwisu. Układ klimatyzacji by funkcjonować prawidłowo powinien być poddawany kontroli przynajmniej raz na pół roku. Przeglądu nie trzeba koniecznie robić przed rozpoczęciem lata. Lepiej wykonać go na początku wiosny, zanim jeszcze pojawią się pierwsze letnie upały.

Kluczową sprawa jest regularna dezynfekcja układu klimatyzacji oraz wnętrza pojazdu. Bakterie, grzyby oraz inne mikroorganizmy doskonale rozmnażają się na skutek wilgoci pomieszanej z brudem obecnej na parowniku. Konsekwencją tego jest z reguły nieprzyjemny zapach z otworów nawiewowych. Aby pozbyć się tego zapachu należy zastosować sprawdzone preparaty chemiczne oraz metody mechaniczne, które nie tylko skutecznie oczyszczą układ nawiewu, ale przede wszystkim będą w stanie go odkazić. Jedną z rekomendowanych metod walki z grzybami, bakteriami jest ozonowanie. To bezinwazyjny proces, który jest jednocześnie bezpieczny z racji braku zastosowania w nim substancji chemicznych. Jest także niezwykle skuteczny, ponieważ zapewnia kompleksowe odkażenie mikrobiologiczne, skutecznie likwiduje dym papierosowy czy też zapachy naszych czworonożnych ulubieńców. Po ozonowaniu zauważalny jest tzw. „zapach po burzy” – można poczuć świeżość oraz czystość unoszącą się w powietrzu.

A jak postępować z parownikiem?

Wilgotne powietrze jest idealnym środowiskiem dla bakterii, zarodników grzybów oraz pleśni. One powstają najczęściej na powierzchni parownika układu klimatyzacji. To powoduje powstawanie nieprzyjemnych zapachów.

Zabrudzony i zanieczyszczony układ klimatyzacji jest powodem nieprzyjemnego zapachu. Jeżeli poziom zanieczyszczenia jest bardzo wysoki- dokładne wyczyszczenie za pomocą standardowych metod może być nieskuteczne. Wtedy fachowiec zaproponuje mycie parownika z jednoczesną dezynfekcją kanałów wentylacyjnych. Stosując niezwykle skuteczny preparat chemiczny np. BG Frigi-Fresh®   w połączeniu z użyciem nowoczesnych technologii proces pozbycia się bakterii, pleśni oraz grzybów kończy się powodzeniem. Nieprzyjemne zapachy również wtedy odchodzą w zapomnienie.

Środki chemiczne  natychmiastowo zlikwiduje bakterie, pleśnie i grzyby, co przyczyni się do zwiększenia poziomu wydajności chłodzenia. Odświeży to też wnętrze pojazdu, pozytywnie wpływając na wnętrze pojazdu.

Czy sprężarka również podlega okresowej konserwacji

 

Wilgoć to największe niebezpieczeństwo dla naszej klimatyzacji. Nawet kropla wilgoci, która nie zostanie wchłonięta może stać się przyczyną uszkodzenia jednej części układu klimatyzacji. Mogą być one nieodwracalne. Wilgoć powoduje np. korozję parownika, sprężarki zwojów kondensatora oraz innych metalowych elementów. Przy obsłudze klimatyzacji dobrze jest zastosować sprawdzony środek. Jego zastosowanie pomaga w utrzymaniu w dobrym stanie części aluminiowych, zaworów, instalacji oraz innych przewodów metalowych. Preparat wpływa na cichą pracę sprężarki, jednocześnie także wydłuża czas użytkowania sprzętu. W jego składzie znajduje się fluorescencyjny barwnik, który we współpracy ze promieniami UV znajdzie ewentualne wycieków.  Środek odpowiada potrzebom większości sprężarek z czynnikami R-12, R-22, R-134a i CO2. Użycie preparatu pozwala uniknąć wielu problemów związanych z uszkodzeniami układu klimatyzacji. Prawidłowo użyty preparat:

  • wyciszenie pracy sprężarki i wydłuży eksploatację jej elementów,
  • zredukuje koszty napraw,
  • zapobiegnie korozji układu klimatyzacji,
  • pomoże uniknąć kosztów napraw sprężarki,
  • wydłuży żywotność sprężarki,
  • pomoże zlokalizować ewentualne wycieki,
  • jest kompatybilny z PAG i olejami mineralnymi.